donderdag 8 november 2012

Artez Vooropleiding

Idee-ontwikkeling

Bij Artez heb ik voor het vak Idee-ontwikkeling mijn eindwerkstuk klaar. Het is een langdurig proces geweest, waarbij ik regelmatig van het pad ben afgedwaald en associatief zijpaden met andere technieken heb opgezocht, om uiteindelijk weer terug te keren naar het oorspronkelijke idee en de techniek die het best paste bij het thema.


 
'Asiel'
 

Het thema is mooiheid versus lelijkheid. De mooiheid is voor mij de mens met zijn eigen cultuur en oorspronkelijkheid. De lelijkheid zijn de oorlogen waar mensen onbedoeld in terecht komen. De asielzoeker vertegenwoordigt voor mij – realiseerde ik mij later – zowel mijn vader als mijn moeder. Mijn vader die in Nederland de tweede wereldoorlog heeft meegemaakt en mijn moeder die als jongvolwassene met mijn vader en hun kinderen verhuisde van haar geboorteland Zweden naar Nederland waar zij haar cultuur en een stukje van zichzelf achterliet.
 

Bij de techniek heb ik gebruik gemaakt van afbeeldingen uit tijdschriften en kopieën van foto’s. Met behulp van houtlijm weekte ik de afbeeldingen los van het papier en die legde ik in lagen over elkaar heen op houtboard. Ik had foto’s gemaakt van een asielzoeker uit Moldavie (Wit Rusland) die bij de AH op zijn accordeon speelde. Afbeeldingen van groene landschappen en oorlogssituaties haalde ik uit tijdschriften.
 

Het leven bestaat voor mij uit lagen van meerdere herinneringen en ik heb dit willen verbeelden in een werkstuk waarbij je net als in het leven kijkt naar de buitenkant, maar de levensgebeurtenissen zullen altijd transparant doorschemeren en aanwezig blijven.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten